lørdag 7. september 2013

Valgets kval


I disse valgtider har jeg sett mange useriøse innlegg på blogger og i kommentarfelt. Og om nedenstående kommentar karakteriseres i denne gruppen får du avgjøre selv.

Da jeg satt og så på partilederdebatten slo det meg at det er en slående likhet mellom stortingsvalg og PreO.

Når du står i stemmeavlukket har du valget mellom å velge de på venstresiden eller de på høyresiden eller de i sentrum. Og så går du til stemmeurnen med den stemmeseddelen som du mener er riktig.

Når du står ved siktepinnen foran en 5-skjermsoppgave blir det noe av de samme. Hmmm, her må jeg først eksludere de jeg ikke mener kan være riktig. Nå er det ikke alle som tolker forholdet mellom kart og terreng likt, og derfor får mange ganger ulike svar på postene. Noen eksluderer fort de to postene på ytterkant (A og E) og står overfor valget om hvilken av de tre skjermene i sentrum en skal velge. Noen er overbevist om at en av postene til venste må være riktig og står mellom A og B, mens andre er overbevist om at D eller E må være riktig.

Nå sa Jens i debatten at en regjering på borgerlig side ville bli kaos. Men da svarte Erna kjapt, det er vel i hodet til Jens det er kaos.

Men da skulle Erna sett inn i hodet mitt når jeg står og prøver å løse en vanskelig post. Det er KAOS det!

Så skulle en tro at enskjermspost er lett. Men valget mellom om A er riktig eller om den er feil er ikke bestandig lett. Noen er overbevist om at A alltid er rett og klipper dette hver gang, og det finnes også eksempler på det motsatte.

Men tidsposter da? Ja, det var en gang i tida at disse var greie og oversiktlige. Men npå er det en tendens til å gjøre de vanskeligere. Men ikke nok med det, for noen år siden innførte svenskene seks skjermer på tidsposten, altså en skjerm F i tillegg til de andre fem. Og så kalte de det et fremskritt.

Tja, fremskritt og fremskritt, det ble ihvertfall ennå mer kaos oppe i hodet når du satt der i stolen.

Men en ting syntes jeg vi burde tenke på i PreO. Forhåndsstemming!

Tenk om vi bare kunne sende inn klippekortet til arrangøren med ferdige klipp. Det ville spare miljøet, bensin, papir, plast osv.

Og en ting til, noen av oss ville kanskje få like mange riktige da.

GODT VALG
(på mandag og i NM neste helg)

Ingen kommentarer: